středa 14. března 2012

Mydlice lékařská aneb Návrat ke kořenům

V jedné internetové diskusi jsem objevila příspěvek slečny, která si myje vlasy odvarem z kořene mydlice lékařské. Zaujalo mě to a začala jsem pátrat po internetu. Nalezla jsem tento recept, který, jak se později ukázalo, motivoval i onu slečnu k výrobě nezvyklého šamponu. Vytáhla jsem z ní ještě další informace a zkušenosti a pustila jsem se do výroby.

Vše, co je třeba: kořen mydlice, bylinky, vonný olejíček + voda

Použila jsem celý pytlíček sušeného kořene mydlice lékařské. Na 50 g mydlicového kořene tak vyšlo zhruba 580 ml vody. (Příště přihlédnu k týdenní trvanlivosti šamponu a vytvořím zhruba poloviční dávku.) Dále jsem postupovala přesně podle návodu. Po desetiminutovém vaření jsem do odvaru přidala trochu kopřiv a rozmarýnu. Po vychladnutí jsem směs přecedila, přelila do lahvičky a doplnila pár kapkami levandulového oleje.

 Fáze vaření

Louhování bylinek

Výsledný  produkt

Hned jsem se samozřejmě vrhla vyzkoušet šampon na vlastní vlasy. Nejprve jsem přemýšlela, jak to udělat, abych na jedno umytí nespotřebovala celou, relativně malou lahvičku. Je nutné si uvědomit, že tento šampon nemá klasickou gelovitou strukturu jako běžné šampony. V podstatě je to "voda". Napadlo mě přelít malou část do mechanické rozprašovače, nicméně poté se ukázalo, že rozprašovač má tendenci se ucpávat. Šampon jsem aplikovala do vlhkých vlasů a zároveň jsem se snažila ho vmasírovat přímo do pokožky hlavy. Poté jsem šampon nechala chvíli působit a opláchla ho klasickým způsobem. 

Trochu mě překvapilo, že ač se jedná o mydlici, tak šampon vůbec nepění. Přesto je svým způsobem na dotek cítit, že něco na vlasech je. Možná bych to přirovnala k hodně naředěnému běžnému šamponu. Vlasy šly po umytí velmi dobře rozčesat a po uschnutí působily čistým dojem. Na omak mi přišly příjemnější, jemnější než po umytí běžným šamponem. Jsem zvědavá, co mydlicový šampon udělá s vlasy po dlouhodobém používání.

Líbí se mi, že k výrobě šamponu jsou v podstatě zapotřebí pouze bylinky, které se běžně vyskytují i u nás. Odpadá tak závislost na kupovaných produktech a věci s tím spojené - mezinárodní přeprava jednotlivých složek i výsledného výrobku či používání plastových obalů na jedno použití. A to nemluvím o chemii používané v konvenčních výrobcích.

 S mydlicí lékařskou se můžeme setkat na březích toků i na zahrádkách.

Je zřejmé, že mydlicový šampon nemusí sednout každému. Někomu se může zdát přece jen trochu moc "natur". Pokud používáte klasické šampony, můžete nejprve vyzkoušet šampon od některé ze značek přírodní certifikované kosmetiky. Jde jen o to, zvyknout si na nechemickou vůni a menší pěnivost. Osobně mám dobrou zkušenost se značkou alverde, která je běžně k dostání v každé dm drogerii.

Více o přírodní péči o vlasy naleznete v mém článku na webu Nazeleno.cz.

Máte zkušenost s některými přírodními přípravky pro péči o vlasy? Zkoušeli jste si doma něco sami vytvořit? A jak to dopadlo? :-)

9 komentářů:

  1. Dobrý den,pokračujete stále v používání tohoto šamponu? Jaký byl výsledek delšího používání? Chci se na to taky "vrhnout",tak by mě to zajímalo. Díky. Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký den, bohužel nejsem moc důsledná, takže používám spíš nárazově podle nálady.. Ono nakonec každému vyhovuje něco jiného, takže směle do vyzkoušení na vlastní vlas! ;-)

      Vymazat
  2. zajímavý nápad, možná, že je té mydlice zapotřebí větší množství a dlouho vyvařovat (zejména tu sušenou) aby saponiny přešly do vody. možná, že ani pak tam nebude dostatečné množství pěny na umytí vlasů. já používám na mytí roztok jedlé sody (pění dobře). a pak spláchnout roztokem octa. není to cítít a umyje se takřka jako šamponem ale bez šamponu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je možné, že by tímhle způsobem vznikl účinnější šampon. Jedlá soda je dobrý tip. Momentálně mám dobrou zkušenost s tuhými šampony/mýdly na vlasy, dají se sehnat např. na Fleru.

      Vymazat
  3. Dobrý den, tímto šamponem jsem si myla vlasy docela dlouho, byl velmi dobrý. Já tu mydlici nechala namočenou třeba i přes noc a pak teprve vařila, a pak přidala další byliny, a to kopřivu, rozmarýn, přesličku. Tu mydlici jsem nevážila, ale dávala jsem na hrnek vody lžíci mydlice. Vlasy jsem měla dobře umytý, ale ne tak vzdušný jako po šamponu....určitě to stojí za vyzkoušení. A ta soda a ocet mi vůbec nevyhovuje....vlasy jsem měla takový hnusný a jakoby mastný. Ještě můžete zkusit vlasy umýt vajíčkem....taky dobrý......

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, mydlici zítra vyzkouším. Děkuji za článek :) Ale co se týká bezšamponového mytí hlavy, dva roky používám žitnou mouku, a je to to nejlepší, co jsem zkusila. Můžu jen doporučit.

    OdpovědětVymazat
  5. Sampon používám také a dělám i mast na plísně taky jsou výborné z myslíte.

    OdpovědětVymazat